Для циркуляції холодоагенту в холодильних установках використовуються насосні блоки з приводом від електричного двигуна. Знання схеми підключення компресора холодильника знадобиться початківцю майстру або користувачеві, самостійно обслуговуючому холодильне обладнання. Коректна комутація дозволить уточнити придатність мотора до експлуатації, але точну причину поломки визначить тільки фахівець.
Підключення за інструкцією
Електричний двигун, який використовується для приводу насоса, оснащується подвійною обмоткою збудження. Для старту обладнання потрібна підвищена потужність, тому в конструкції двигуна передбачена пускова обмотка. Після початку роботи відбувається автоматичне перемикання харчування на робочу обмотку, що зменшить споживання енергії. Додаткові реле, що підтримують необхідний температурний фон, розташовані до корпусу компресора.
Щоб підключити компресор холодильника за заводською схемою, потрібно використовувати кабель, оснащений штепсельною розеткою. Провід підводяться до висновків на корпусі реле, оскільки для живлення використовується змінний струм, то полярність з’єднання не враховується. Для забезпечення надійного контакту на кабелях встановлюються клеми, тип елементів залежить від модифікації і виробника реле. Після включення штепселя в розетку мотор має запрацювати, якщо пуск закінчився невдачею, то слід почати перевірку компонентів в ланцюзі харчування.
Як підключити без реле
У конструкції обладнання використовується реле, яке перемикає подачу струму в залежності від режиму роботи. Виріб забезпечує захист обмоток електродвигуна, при його поломки або відсутності нормальний пуск двигуна неможливий. Власник обладнання може імітувати роботу реле, що дозволяє перевірити працездатність компресора. Експлуатувати холодильник з відсутнім реле категорично забороняється.
Для включення обладнання необхідно забезпечити подачу змінного струму напругою 220 В на обидві обмотки мотора. Для під’єднання виробу потрібно мідний кабель перетином не менше 0,75 мм² (допускається використання монолітного або багатожильного дроти). Для забезпечення контакту на кінці проводу встановлюються з’єднувальні клеми, які фіксуються припоєм або обтисненням спеціальним інструментом. Комутація харчування проводиться до висновків загальної точки і робочої обмотки (розташування елементів вказується на корпусі компресора).
На частині компресорів для забезпечення доступу до контактних елементів потрібно зняти спеціальну ємність із пластику, в яку збирається конденсат і тала вода.
Для подачі короткого імпульсу на пускову обмотку використовується електротехнічна викрутка (з рукояткою зі спеціального пластика) або окремий тумблер. Кнопка поміщається в розрив проводу, яким з’єднуються висновки обмоток. При справних обмотках і підшипникових опорах мотор починає працювати, пускова обмотка відключається видаленням викрутки або повторним натисканням на перемикач.
Як підключити без конденсатора
Класичний конденсатор в холодильному обладнанні використовується для охолодження і перетворення газоподібного холодоагенту в рідку фазу. Насос холодоагенту допускає короткочасну роботу без конденсаційного блоку, але довго експлуатувати агрегат не рекомендується (через відсутність подачі масла). У самому компресорі зустрічається електролітичний конденсатор, що забезпечує додатковий імпульс струму в момент пуску обладнання. Конденсатор використовувався в холодильниках, випущених в 60-70-х рр. минулого століття.
Конденсатор працює спільно з керуючим реле, розміщується в розриві між лінією харчування і пусковою обмоткою. При перевірці працездатності мотора можна підключити харчування безпосередньо, обійшовши додаткові компоненти ланцюга. В обладнанні, випущеному після 90-х рр., Елемент не використовується. Конденсатор застосовується для пуску 3-фазних електродвигунів, що підключаються до побутової мережі змінного струму. Встановлений елемент імітує відсутню фазу, але в побутовому холодильному обладнанні такі двигуни не використовуються.
Якщо в ланцюзі був конденсатор, то він видаляється (випаюється), наступний пуск проводиться через штатний реле.
Якщо мотор не реагує на подачу харчування, то буде потрібно демонтувати реле. Якщо при подачі живлення з корпусу компресора доноситься монотонне гудіння, то причиною поломки є заклинило підшипники кочення або зламаний поршневий насос. Якщо мотор не працює і немає стороннього шуму, то причину втрати працездатності слід шукати в обриві проводів всередині компресора. Подібний агрегат не ремонтується, а підлягає утилізації.
Перевірка правильності підключення
Перевірка коректності підключення компресора холодильної установки виконується відповідно до монтажної схеми, що додається до інструкції по експлуатації. Один провід, що йде від розетки, підключається безпосередньо до спільної точки компресора. Другий шнур проходить через блок управління холодильником, а потім приєднується до реле. Усередині корпусу пристрою розташований біметалічний запобіжник, від нього харчування подається до контактних пластин, які розподіляють енергію між обмотками (в залежності від режиму роботи).
При перевірці стану ланцюгів використовується тестовий прилад, що дозволяє визначити обриви електропроводки. Додатковим тестом є контрольний замір тиску, створюваного поршневий групою насоса. Манометр встановлюється до напірної магістралі (попередньо відрізаною від трубок подачі холодоагенту), потім в систему заправляється газ. Після подачі живлення тиск в системі має скласти не менше 6 МПа. Якщо тиск нижче, то насос вважається несправним і підлягає заміні (незалежно від стану електричного приводу).
Тестування електричних ланцюгів компресора не завжди дозволяє знайти причину поломки холодильника. При використанні пристроїв інверторного типу для пуску двигуна необхідний електронний блок, який встановлений всередині холодильника. Спроби примусово запустити такий електродвигун приведуть до коротких замикань і повної втрати працездатності. Непрацюючі установки з електронним управлінням і інверторним компресором рекомендується обслуговувати в спеціалізованих сервісних центрах, оснащених відповідним обладнанням.